Харлем шейкът, нужен на образованието ни

Открай време си казвам мантрата – педагозите и лекарите за мен са най-ританите хора у нас. Със слепота относно факта, че двете „касти“ осигуряват образованието и здравето на обществото ни.

Преди време всичко живо се разгневи за учителката, отишла пияна на работа и изтанцувала един хубав Gangnam Style на учениците. Медиите направо застреляха от упор с думи Илияна Иванова от 130-то СОУ, а когато погребаха медийния ѝ облик под отрова, обърнаха палачинката. Общонародната подкрепа към Иванова, след като стана ясно за мизерните условия, в които живее, не знам как ще помогне за шока, който едни гладни за къс популизъм и „екзотика“ хрътки причиниха.

Пиша отново по повод случка, свързана с поп феномен, който взриви интернет (и не само). Ако не знаете какво е Harlem Shake, най-вероятно сте проспали интернет културата за последния месец. Приблизително 30-секундните клипове със семпъл от парчето на Baauer заляха виртуалното пространство. Правиха ги военни, ученици от различни гимназии и университети, научни работници, IT служители, суперзвезди, отбори от НБА, футболни клубове и въобще кой ли не.

Същото направи и учителят Христо Данев от гимназията „Св. св. Кирил и Методий“ в Пловдив, организирайки учениците си в подобно мероприятие. За награда ръководството реши да му даде два варианта – 1) сам да напусне, или 2) да бъде уволнен дисциплинарно.

Казус: правомерно ли е уволнението на Данев?
Становище на тоталитарния, единствен лидер на република abadapple.wordpress.com – НЕ.

О, по дяволите! Постоянно се обсъжда нуждата да се поправи скъсаната връзка ученици <-> педагози, която е един от проблемите в образованието у нас. Защото проблемите могат както да бъдат финансови, така и от чисто човешки характер. Справянето с едното е общо-взето на равна нога с разрешаването на другото.

Гледайки и основни училища, и гимназии, и университети, освен с липсата на финанси, се сблъскваме и с друг феномен: буквалната пропаст между по-старите педагози и тяхната методика, и вижданията и вълнуванията на подрастващите.

Проблемът е огромен и аз също се сблъсквам достатъчно често с него във висшето учебно заведение, което посещавам. Докато обаче аз и връстниците ми вече сме в друга категория, подрастващите и особено гимназистите имат ОГРОМНА нужда от педагог, който не само да търпи културата им, но и на моменти да я зачита и дори – споделя. Естествено, придържайки се към морала и законите.

1

Ето така си представям директорката на пловдивската гимназия

Случаят с Harlem Shake е перфектен пример за типа педагози, които са ни нужни и за доброволен, приятелски акт на зачитане. Резултат при подобни действия: спускането на мост между поколенията 1) издига авторитета на учителя/учителката пред учениците, 2) логично поради това ги кара по-лесно да усвояват знанията и да го слушат и 3) просто подобрява работния процес в една институция, която много хора откровено смятат за убийствено сухарска.

Мисля, че започната подписка за връщането на Данев е твърде показателна за това. И забележете – тази подписка не е дело на учениците, а в нея активна роля взимат и техните родители и колеги-педагози на „харлем-шейкъра“, както някои определят вече учителя.

Крайни думи: обърнете внимание, че говоря за величаене от моя страна при изпълнение на главната учителска функция – да се преподава успешно материала и да се предоставя на подрастващите нужните знания с нужното качество. Обаче, ако се замислите, двете неща са свързани. За да научиш някого на нещо, трябва да събудиш интерес в него. А за да събудиш интерес – да приковеш вниманието му. Или най-просто казано – да общуваш с него по подходящ начин. Бил той с елементи на Harlem Shake или не.

Advertisements

7 thoughts on “Харлем шейкът, нужен на образованието ни

  1. Harlem Shake е нещо което съвсем не е от последния месец, и хората които се занимават сериозно с танци знаят много добре какво е. Със сигурност не е анемично гърчене или наркотично предизвикани конвулсии които гледам в клипчетата в интернет. В Харлем бих ви сритали яко задника за това че се бъзикате така с танца им.

    • Harlem Shake е viral точно от месец – сиреч, началото на февруари. Ясно е, че говоря за него като интернет феномен. 🙂

      А аз съм на твърдото мнение, че хората могат да се забавляват както искат, стига да не пречат на никого. Специално с шейка – не виждам как биха пречили на който и да е.

  2. Добре казано, ама как да накараш 50-60 годишни учители и директори да са в крак с “новото” и да са креативно (да не са “сухари”)? Няма начин…

  3. You miss the point съвсем леко, пич. И аз харесвам учителя и го подкрепям, има само едно малко “но”. Можеше да помоли трите момчета най-отпред да не изпълняват хореография тип “гей- тройка- от-дупето-в-устата”. Ако беше нормален Harlem shake,без симулации на съвкупления, тъпите му директори и колеги нямаше да се занимават с него. Че гимназистите врат от хормони е ясно, но трябва да се спазва и добрият вкус най-малкото. Аз не съдя учителя, просто малко ме е яд, че не е преценил рисковете, за да ги предотврати и да не се стига до това. В никакъв случай обаче не смятам, че случаят е за уволнение.

    • Принципно да, малко прекалено е, но пък същевременно това са гимназисти. Предполагам ако се върнем аз и ти малко назад във времето, и ние сме правили такива неща, мислейки се за cool. 🙂
      А и то голяма част от шейк вълната имитира такива движения, може би част от подбудата е била и с идеята за вписване във вълната.
      Но да, дори да приемем концепцията за непреценения риск, заслужава най-много едно мъмрене от директорката.

  4. Цашо, тука няма да се съглася с теб, защото според мен се допуска фундаментална грешка на най-малко две нива.
    Има правила, нали така ? Те са създадени и приведени в действие за улеснение работата на една или друга институция (не в административния смисъл) в обществото. Образованието е може би един от малкото примери, където се вижда нестихваща необходимост от обновяване и осъвременяване на правилата. В този ред на мисли, не виждам защо коментираме едно административно решение. (Механизмът се задейства при нужда и по правилата) Коментарът, може би, трябва да бъде насочен или към “закостенялата” образователна система и нейните правила или към цялостната рецепция на обществото към популярните тенденции нахлуващи отвън. Другия вариант е да се предположи хипотезата, че директорът на училището е превишил правата си. Тази хипотеза, обаче, според мен отпада веднага поради възможността друга институция (в административния смисъл) веднага да се самосезира и при нужда да отмени решението и на свой ред да накаже директорът (инспекторатът например). Друго – такъв тип решения не се взимат еднолично, със сигурност глас има и колективът в училището, част от който разбрах е защитил преподавателя, което прави ситуацията още по-легитимна. Добра или лоша, в крайна сметка системата на формалното образование в България е ясно ситуирана с непрестанен стремеж правилата и границите да са много видими. Всеки път, когато се появи разногласие или неяснота се появява и криза. (напр. матури 2008)
    За това си мисля, че в този си вид диалогът е безпочвен, тъй като няма много ясен адресант. На едни места той е директорът, на други места той е цялата образователна система, барабар с ценностите на обществото и социалната постройка.
    Трябва да се абстрахираме от лова на вещици, който всеки път си спретват медиите, надпреварвайки се кой ще отрази по-кърваво и зрелищно драма или създаден вътре-обществен конфликт, за това предлагам да погледнем много по-просто на проблема. Всеки в това общество, който създава и потребява блага има отговорности. Те, обаче, в различна степен важат за различните хора. Какво имам предвид? Един тип отговорности имат учителите, друг тип имат лекарите, трети тип и със сигурност в много по-различен ракурс и степен имат заварчиците, шофьорите на автобуси и пр. и пр. Така например, учителят, независимо от това дали той е млад или стар носи една много специфична отговорност, която не се свежда само до това да предаде материала си и да изпита учениците. Това би го превърнало в един най-прост декламатор, не учител. Учителят, би трябвало да бъде преди всичко пример, разбира се в голяма степен в онзи смисъл, засягащ неговия образ като чист пред обществото, но най-вече в педагогическия смисъл на думата. Когато се казва, че учителят трябва да е близо до учениците се има предвид точно това – да може той да усети пулса и атмосферата на тук и сега, за да може да бъде конвертируем в една динамична среда. Това не означава непременно той да танцува харлем-шейк или гангнам-стайл или все тая какво друго от този тип. Това, разбира се, не означава и обратното, но само и единствено що се отнася до неговия личен живот. А в конкретния случай (защото до тук гледах да говоря максимално общо) не става дума за частния живот на уволнения учител. Става дума за негова обществена проява, в която участват негови ученици и всичко това се развива на територията на училището – неговото работно място. Това пряко засяга делата на училището и то има право да му обърне внимание.
    Съжалявам за учителя, който е бил уволнен. Казвам го заради убеждението ми, че наистина става дума за недомислица. Но след тази недомислица всеки трябва да поеме своята отговорност на базата на другите очевидно нарушени отговорности. Защото уволнените миньори, танцували харлем-шейк също са уволнени по силата на правила – тези, че не са имали право да заснемат каквито и да е кадри в мината.
    Случаят доби сериозен обществен отзвук и сигурно ще има някакви реакции тези дни, така че ще видим какво ще е развитието.. Личното ми мнение е, че това е проява на лош вкус и в зависимост от други фактори заслужава някакъв тип наказание. Не е задължително то да бъде отстраняване, но ако обстоятелствата го налагат, то ще е функция на правилата, заложени в административния апарат. Това е.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s