Чалга, цици, брюкселици

Писна ви на задниците да се върти тая тема днес, а? А е едва на половин ден. И мен така, но пък пръстите ме сърбят правопропорционално с новооткрития ми глад за брюкселско зеле, и няма как.

Между другото, думата „брюкселици” също е на половин ден. Ако се чудите какво е, то нека уточня – брюкселица е понятие, описващо по-привилегированите чалга-певици, които се ползват със субсидиите на ЕС.

Въпросните субсидии, стана ясно, възлизат на близо 2 милиона лева. Бенефициент е „Пайнер Медиа” ООД, отпускането става по линия на Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността” (ОПРК).

С това ЕС се вкара пряко под прицела на ироничния и гневен народен глас. Що се отнася до чалгата, той (гласът) досега имаше само две мишени. Едната е подрастващото поколение, което в очите на българина е „чалгаризирано” до откат. Другата пък е самият българин, най-често спряган под псевдонима „то той, българинът…” (нота бене: в тези случаи обаче говорещият се самоизключва от това събирателно поради своето гениално прозрение и различие от масата). Европа вече е трети враг, и същевременно голяма хапка за народния глас. Убеден съм обаче, че той удоволствие ще я схруска набързо. Така, както аз бих омел килограм брюкселско зеле в момента.

Пичове, пичове! Току-що ми съобщиха по телефона – Емануела се е съгласила да измаа едно концертче тук! Само ще трябва да пооправим сцената…

Тежкият сблъсък с реалността, обаче, е следният: който пусне подходящо описание за проекта си – печели. А „Пайнер Медиа” ООД явно се е справила безупречно с това. Нека погледнем:

“С реализирането на настоящия проект „Пайнер Медиа” ООД цели да постигне устойчив икономически растеж и запазване на лидерската си позиции в подготовката и реализирането на качествен медиен и музикален продукт не само на родния, но и на международните пазари, в които телевизия “Планета” се излъчва.

Чрез повишаване качеството на предлагания продукт „Пайнер Медиа” ООД ще съумее да привлече значителен брой нови зрители, да вдигне рейтинга си, като това ще доведе до увеличаване на приходите от реклама. Проектът ще доведе и до разкриването на нови работни места и ще допринесе за развиването на българската икономика”.

Авъ. Ако имаше немец до мен, той в момента щеше да ме плюнчи успешно от екзалтация, крещейки: “Das war ein Treffer!!! Ein echter Treffer!” В смисъл – че е добре написано. А аз скромно ще отбележа две неща, че днес само по двойки ми върви всичко.

„Качествен медиен и музикален продукт не само на родния, но и на международните пазари”. За родния пазар – ясно. Международните пазари досега за мен се изразяваха в два пазарни принципа. Единият е на Споразумението за свободна кражба на мелодии на Балканите (ССКМБ), описващо една ос Сърбия – Гърция – България, където има свободно прелитане на изкопирани чалга ритми, без да се търси каквото и да е наказание. Другият е ексклузивно покритие на родни чалга звезди по руски токшоута с удавяща доза ирония и присмех.

В това изявление обаче спектърът се разширява, и поне аз очаквам да изместим Ники Минаж от американския пазар, самбата от Бразилия и “Gangnam Style” от Южна Корея.

„Повишаване на качествения продукт”. Това е много двузначно като описание. Мен ако питате, „продуктът” на чалгата не е толкова музиката, колкото телата (да се чете: циците) на пеещите я. В този смисъл се зачудвам дали това не е метафора за инвестиции в нови кубици из циците на брюкселиците. Друга трактовка е отделянето на финанси за ново бельо на същите, имайки предвид, че по повечето им представления не тоалетите, а именно то е хайлайта.

Untitled

Само малко солариум и американският пазар е наш
(любителски колаж: вляво Ники Минаж, вдясно Мария)

Сега сериозно. Истината е, че ЕС са забелязали как кинтите от всички европрограми не само не се усвояват напълно, а в повечето случаи потъват и иди ги търси после. Чалгата обаче е нещо директно готово за консумация, практично, и доста нейерархично. Получават, влагат, предоставят. Няма бюрократщина, няма мотане.

Другата е истина е, че това трябва да послужи като аларма за рибите в браншовото море. Имаме два особено добри музикални продукта на европейско ниво – хип-хоп музиката ни, и хардкор музиката ни. Списването на един проект не е нещо трудно, а дори и да загърбя беснеещия ми идеализъм, едва ли е невъзможно да се получи субсидиране. Отръки ми идва името Illmate например.

А относно мен – ами, вече обмислям основаването на лейбъл за грайндкор с джаз и етно примеси. Ще пиша в проекта, че служи за „иновативен подход към запазването на българската култура и обичаи”. Кой знае – може да ми отпуснат някой и друг лев.

Advertisements

4 thoughts on “Чалга, цици, брюкселици

  1. От съвсем рехавите ми наблюдения върху печеленето на европейски проекти и пари, съдя, че при тях далеч по-важна е формалността – сиреч да опишеш точно с думичките, които те искат, и по начина, по който те искат, това, което си замислил – не толкова това дали проектът в крайна сметка е полезен за някого. Именно затова се наблюдават разни индивиди, които де факто немат кой зне колко свежи идеи или к’вото и да било, но умеят да пишат проекти и следователноо печелят пари. В този смисъл новината за “Пайнер” не е особено учудваща и дет викаш – по-добре и останалите спящи браншове да се хванат и да се научат кое как се прави, вместо да хвърлят плюнки и да беснеят по някого, който в крайна сметка си е свършил професионално работата.

    ПП: 2 млн. едва ли се печелят с описанието, което е дадено на сайта, представляващо най-вероятно съкратена версия за по-пригледно. Сто процента са ги карали да описват заложен бюджет до последния лев за екстеншъните на некоя мома 😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s